معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران:

طرح‌های انتقال آب باید فقط برای نیازهای شرب اجرا شوند

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طرح‌های انتقال آب اگر قرار است در بالادست خوزستان اجرا شوند باید فقط برای تامین نیازهای آب شرب باشند.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان علیرضا الماسوندی شامگاه شنبه در گردهمایی مدیریت خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه در سالن همایش‌های گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان، اظهار داشت: برنامه وزارت نیرو و یکی از دغدغه‌های دولت ولایی و شخص وزیر نیرو در دولت فعلی مساله خوزستان بوده و جلسات هفتگی برای بحران آب خوزستان برگزار می‌شود در حالیکه قبلا این طور نبوده است.

وی افزود: اگر قرار است طرح‌های انتقال آب بالادستی اجرا شوند باید فقط برای نیازهای شرب باشند، چرا که با وجود کشاورزی در پایین دست و سرمایه‌گذاری برای شبکه‌ها و استعداد کشاورزی، نمی‌شود به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی کرد.

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه اعتبارات بخش آب در خوزستان ۱۰ برابر دولت‌های قبل است، خاطرنشان کرد: بحران آب شرب را می‌توانیم پشت سر بگذاریم و اقدامات تکمیلی برای تسریع در اجرای تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب در حال انجام است.

وی با اشاره به دغدغه و پیگیری وزیر نیرو و رییس جمهور نسبت به مساله آب خوزستان، اظهار داشت: این اعتبارات باید مصرف شود تا مردم بتوانند نفس بکشند.

الماسوندی تاکید کرد: تالاب‌ها نفس و حیات خوزستان هستند و ساخت استخر برای گاومیش‌ها باید تسریع شود چرا که با توجه به ذخایر ناچیز در سد کرخه باید خودمان را آماده کنیم همچنین برای جبران خسارت در حوزه کشاورزی نیز باید به سرعت اقدام شود.

وی با اشاره به برگزاری نشستی در بیت رهبری برای مشکلات خوزستان، گفت: مقام رهبری گزارشی درباره این موضوع خواسته که به زودی ارائه می‌شود و درست نیست که گزارش دهیم هنوز استخر برای گاومیش‌ها آماده نیست.

معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین با اشاره به کاهش بارندگی در کشور، گفت: میزان بارندگی در کشور ۲۲ درصد و در خوزستان ۴۶ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته ترک فعل‌هایی اتفاق افتاده است، افزود: عدم اجرای طرح جامع سیلاب، نوعی ترک فعل بوده است زیرا خسارت‌هایی که در سیل‌های سال ۹۵ و ۹۸ وارد شد کم نبوده است.

به گفته معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران، وقوع سیل در هر سال و هر ماه قابلیت تکرار دارد، که باعث می‌شود سرمایه‌گذار به منطقه نیاید و یک منطقه برخوردار به منطقه محروم تبدیل شود، در حالیکه باید از منابع استفاده شود.

الماسوندی با تاکید بر اجرای برنامه جامع سیلاب در خوزستان اظهار داشت: این استان با وجودی که قطب کشاورزی، آب و نفت است، هم در ترسالی و هم در خشکسالی دچار خسارت می‌شود، در سیلاب‌های سال ۹۵ و ۹۸ از سد

دز ۱۳ میلیارد مترمکعب رهاسازی شد که همراه با خسارت بوده، اما مشاهده می‌کنیم سه سال بعد از آن به خشکسالی دچار شده، در حالیکه نمی‌شود هر سال به مردم خسارت وارد کرد زیرا اعتماد مردم از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: در بازدید از رفیع، مشاهده کردیم که هنوز خسارت دامداران و کشاورزان به طور کامل داده نشده که باعث سلب اعتماد مردم می‌شود.

الماسوندی اظهار داشت: مسئولان وقتی تحرک و دغدغه نداشته باشند و ساکن شوند، از مردم و شرایط استان غافل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اعتمادی که چند دهه با خود شهدا ایجاد شد، نباید به سادگی از بین برود، ادامه داد: چرا در شورای عالی آب نماینده‌ای از کشاورزان برای تصمیم گیری وتصمیم‌سازی حضور ندارد؟

الماسوندی با تاکید بر اینکه خوزستان باید برنامه جامعی را در حوزه‌های مختلف مطالبه کند، اظهار داشت: اعتماد مردم باید جلب شود و اگر وعده‌ای به آنها داده می‌شود باید عملی شود.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه مصرف و توسعه شبکه‌ها برای افزایش راندمان آبیاری، ادامه داد: در خوزستان برای مسائلی همچون ریزگرد، باران‌های اسیدی و تالاب‌ها باید برنامه داشته باشیم.

الماسوندی گفت: با وجود این جمعیت نخبگان نباید دیپلماسی ضیفی داشته باشیم زیرا مشکل ریزگرد کمتر از خشکسالی نیست چرا که تنفس و سلامت و کشاورزی را دچار بحران می‌کند و از بعد روحی و روانی تاثیرات منفی دارد که اینها در برنامه پیشنهادی وزیر نیرو ارائه شده است.

کد خبر: 123
  تاریخ خبر : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
 ظاهری
 500

آمار سایت

  • کاربران آنلاین: 568
  • بیشترین بازدید همزمان: 568
  • بازدید امروز: 40
  • شناسه IP شما : 184.72.135.210

آدرس تماس

  • اهواز- بلوار گلستان- سازمان آب و برق خوزستان
  • صندوق پستی: 137 - 61335
  • تلفن: 33150000 (061)
  • فکس دبیرخانه مرکزی: 33158006 (061)