جوابیه سازمان آب و برق خوزستان

به دنبال انتشار خبری در فضای مجازی با این عنوان "چه کسی مجوز احداث کندرو را در جاده ساحلی به شهرداری اهواز داده است" روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان به نقل از معاونت حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب این سازمان جوابیه ایی را منتشر کرد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان متن جوابیه به شرح زیر می باشد:

سازمان آب و برق خوزستان حسب وظایف محوله به خود مطالعات بازنگری ساماندهی رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز با هدف  تثبیت سواحل و کنترل سیلاب در اواخر دهه 80 انجام داده و نقشه های اجرایی طرح را که شامل تثبیت سواحل، لایروبی و احداث خاکریز حفاظتی است، برای شهرداری اهواز ارسال نموده است. نحوه اجرای طرح به گونه ای است که مجرای اصلی رودخانه ظرفیت عبور دهی جریان به میزان 1200 مترمکعب بر ثانیه داشته و مازاد دبی سیلابی در اراضی اطراف رودخانه پخش خواهند شد و می بایست در موقعیت جاده های ساحلی سیل بند حفاظتی برای کنترل سیلاب مطابق تراز ارتفاعی با دوره بازگشت 200 ساله احداث گردد. علی رغم پیگیری ها و مکاتبات متعدد، شهرداری اهواز در برخی بازه ها، نسبت به اصلاح تراز ارتفاعی جاده های ساحلی جهت کنترل سیلاب با دوره بازگشت یاد شده، اقدامی ننموده است که می بایست حسب نقشه های اجرایی طرح و جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون سیلاب سال 98، این مهم را به قید فوریت در دستور کار قرار دهد. پروژه جاده کندرو در حال اجرا، تکمیل کننده جاده ساحلی کند رو موجود حد فاصل پل پنجم تا پارک قوری می باشد که در سال 1391 به دلیل وجود تأسیسات ایستگاه پمپاژ و نبود اعتبارات، نیمه کاره رها گردید. در حال حاضر اخیراً با توجه به مشکلات ترافیکی به وجود آمده به دلیل انسداد پل فولاد، شهرداری اهواز مبادرت به تکمیل جاده ساحلی کندرو نموده که مطابق اعلام شهردار محترم اهواز، به صورت موقت تا انجام اصلاح سازه پل فولاد و بازگشایی آن می باشد. سازمان آب و برق خوزستان با اعلام و لحاظ شرایط فنی با احداث جاده کندرو به صورت موقت تا بازگشایی پل فولاد موافقت نموده است.

ذکر این نکته الزامی است که مطابق بررسی های صورت گرفته، احداث جاده کندرو موجب تشدید خطرات سیل از جنبه افزایش تراز آب در زمان سیلاب نخواهد شد و این جاده موجب تصرف بستر رودخانه از جنبه کاهش مقطع رودخانه و مانع عبور مطمئن جریان نشده است (جاده با تراز قبلی در فضای سبز موجود احداث شده است که بحث های مربوط به تخریب فضای سبز و موارد مشابه و کاهش سرانه فضای سبز در حیطه وظایف شهرداری است)

در پایان خاطر نشان می سازد با توجه به بار سنگین ترافیکی در محدوده مورد نظر و احتمال بروز مشکل در آینده نزدیک، ضروری است شهرداری اهواز راهکارهای لازم را با مشارکت و همکاری سایر ارگانها با رویکرد حفظ فضای سبز حاشیه رودخانه جهت استفاده شهروندان، در دستور کار خود قرار دهد.

کد خبر: 138
  تاریخ خبر : چهارشنبه 26 مرداد 1401
 ظاهری
 392

آمار سایت

  • کاربران آنلاین: 568
  • بیشترین بازدید همزمان: 568
  • بازدید امروز: 398
  • شناسه IP شما : 18.217.194.39

آدرس تماس

  • اهواز- بلوار گلستان- سازمان آب و برق خوزستان
  • صندوق پستی: 137 - 61335
  • تلفن: 33150000 (061)
  • فکس دبیرخانه مرکزی: 33158006 (061)