حق آبه نخیلات شادگان تامین شد

مدیر حفاظت و بهره‌برداری رودخانه ها و چاه های سازمان آب و برق خوزستان از تامین حق آبه نخیلات شادگان خبر داد و گفت: تامین آب کشت های دائم از جمله نخیلات از اولویت های سازمان است.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، پیمان حیدری راد با اشاره به اینکه در اواخر خرداد سال جاری شورای کشاورزی استان الگوی کشتی را برای حوضه مارون مصوب و ابلاغ کرد، گفت: در این الگو، کشت ‌های مختلف از جمله نخیلات شادگان و همچنین کشت‌هایی مثل سورگوم، ذرت، سبزی، صیفی جات و کنجد برنامه‌ریزی شده بود.

حیدری راد تامین آب کشت‌های دائم از جمله نخیلات را جزو اولویت های سازمان آب و برق خوزستان خواند و تاکید کرد: در جلسه شورای کشاورزی صراحتا اعلام کردیم با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در حوضه مارون کشت شلتوک نداشته‌ایم قاعدتاً در طول حوضه انحراف از برنامه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه انحراف از برنامه کشت در حوضه مارون صورت گرفته است، عنوان کرد: تاکنون در طول حوضه مارون بالغ بر ۱۷ هزار هکتار کشت شلتوک علاوه بر کشت‌های دیگر صورت گرفته است.

حیدری راد الگوی کشتی که جهاد کشاورزی برای حوضه مارون در نظر گرفته بود را ۲۴ هزار ۸۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: تا امروز ۲۲ هزار هکتار کشت محصولات تابستانه انجام گرفته که متاسفانه ۱۷ هزار هکتار آن مربوط به کشت شلتوک است در حالیکه در الگوی کشت شورای کشاورزی مقرر شد علاوه بر کشت های متداول در طول حوضه رودخانه مارون (از شهرستان بهبهان تا شادگان) تنها در حدود ۵۵۰۰ هکتار از اراضی کشت شلتوک انجام شود.

مدیریت حفاظت و بهره‌برداری رودخانه ها و چاه ها سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: برای رسیدن به نقطه هدف اخطارها و برخوردهای زیادی صورت گرفت اما به دلیل آنکه کشت شلتوک سودآوری زیادی دارد نه تنها به اخطارها توجهی نشد بلکه شاهد توسعه کشت شلتوک در این حوضه هم بوده‌ایم.

حیدری راد با بیان اینکه هم اکنون در فصل حساس باردهی نخیلات هستیم، تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان تصمیم گرفت رهاسازی آب را به صورت موجی در طول حوزه انجام دهد تا با تامین آب، نخیلات و کشاورزان ضرر نکنند.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی در استانداری با حضور مسئولین سازمان آب و برق خوزستان، شرکت‌های بهره‌برداری و امور آب‌ شهرستان‌ها برگزار شد، خاطر نشان کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شده در ماه گذشته سه نوبت رهاسازی موجی با دبی‌های ۱۳۰ متر در طول حوضه مارون انجام شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری رودخانه ها و چاه ها سازمان آب و برق خوزستان، شهرستان رامشیر را نقطه شروع انحراف از برنامه مدون شده خواند و گفت: با حضور فرمانداران شهرستان‌های رامشیر، ماهشهر، شادگان و مدیر کل بحران جلسه‌ای برگزار و قرار شد در این شهرستان ها در طول هفته دو روز  قطع آب کامل داشته باشند و هیچ برداشت آبی انجام نشود و  همچنین شبکه‌های آبیاری و زهکشی برداشتشان را به صفر برسانند که امکان رساندن آب برای انتهای شهرستان شادگان میسر شود.

حیدری راد با اعلام اینکه در شهرستان شادگان نیز انحراف از برنامه مدون شده داشته‌ایم، گفت: کشت شلتوک در این شهرستان از ۱۵۰۰ هکتار برنامه‌ریزی شده در حوضه رودخانه جراحی به ۶۷۰۰ هزار هکتار تاکنون رسیده اما با این وجود در حال حاضر آب مورد نیاز نخیلات تامین و برنامه نوبت‌بندی نیز به صورت مستمر در حال انجام است و امیدواریم تا پایان فصل استرسی برای تامین آب نخیلات نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در طول حوزه مارون ۶ شهرستان وجود دارد و به دلیل اینکه نخیلات شادگان از قدمت بالایی برخوردارند و تامین آب آنها نیز دارای اهمیت بسیار است انتظار می رود برنامه نوبت‌بندی اعلام شده، توسط کشاورزان رعایت شود تا هموطنان در شهرستان شادگان دچار مشکل بی آبی نشوند.

کد خبر: 220
  تاریخ خبر : چهارشنبه 1 شهریور 1402
 ظاهری
 124

آمار سایت

  • کاربران آنلاین: 568
  • بیشترین بازدید همزمان: 568
  • بازدید امروز: 54
  • شناسه IP شما : 3.145.178.240

آدرس تماس

  • اهواز- بلوار گلستان- سازمان آب و برق خوزستان
  • صندوق پستی: 137 - 61335
  • تلفن: 33150000 (061)
  • فکس دبیرخانه مرکزی: 33158006 (061)