انتخاب طرح مشترک پژوهشی مدیریت تحقیقات سازمان و دانشگاه خاتم الانبیا بهبهان در مجموعه طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه های کشور

مدیر نوآوری، توسعه فناوری و پژوهش های کاربردی سازمان آب و برق خوزستان از قرار گرفتن طرح پژوهشی ساخت و اجرای سیستم هوشمند به منظور پایش و مانیتورینگ فشار پیزومترهای گالری سد جره، در مجموعه طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خبر داد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، داریوش بهارلویی با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس سند و کتابچه منتشر شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، طرح تحقیقاتی مشترک این مدیریت با دانشگاه خاتم الانبیا بهبهان به عنوان یکی از طرح های برگزیده در سال ۱۴۰۲ انتخاب شد.

وی افزود: در این طرح که با طراحی، ساخت و اجرای پیزومترهای مقاوم و ضد خوردگی و با استفاده از سیستم هوشمند بومی طراحی شده، اندازه گیری پارامترهای مورد نیاز با دقت بالا به صورت لحظه ای و با گزارش گیری مستمر انجام می شود؛ این امر موجب پایش و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای پایداری سد شده و کاهش هزینه‌های جاری و همچنین کاهش فعالیت های اپراتوری در محیط گالری (به لحاظ سختی عملیات) را در پی خواهد داشت.

بهارلویی تصریح کرد: پیاده‌سازی این مدل و توسعه نرم ‌افزار برای پیزومتر‌های سایر سدها و انتقال اطلاعات به اتاق فرمان با استفاده از رادیوهای ارتباطی از مزیت های این طرح پژوهشی است.

وی تصریح کرد: در گالری سد جره ۷۷ پیزومتر برای بررسی تغییرات فشارآب به منظور بررسی پایداری سد در اعماق ۲۰ تا ۳۰ متر تعبیه شده که برخی از پیزومترهای نصب شده به مرور زمان تخریب شده اند.

بهارلویی ادامه داد: با توجه به عدم وجود سیستم پایش هوشمند، قرائت پیزومترهای گالری به صورت حضوری توسط اپراتورهای سد صورت می گیرد که با توجه به طول زیاد و صعوبت تردد موجب بروز مشکلاتی برای مدیریت سد شده بود.

وی اضافه کرد: قرارداد این طرح کاربردی ذیل تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی با دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان و به منظور اجرای نظام نوآوری منطقه ای منعقد شده که اعتبارات مورد نیاز آن نیز از محل سامانه ساتع تامین و هزینه شد.

 شایان ذکر است؛ که سد مخزنی جره در استان خوزستان در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان رامهرمز و در دامنه‌های جنوب غربی زاگرس بر روی رودخانه زرد احداث ‌شده و گالری این سد دارای طولی حدود ۹۶۳ متر است.

کد خبر: 334
  تاریخ خبر : سه‌شنبه 24 بهمن 1402
 گل گل جم
 77

آمار سایت

  • کاربران آنلاین: 568
  • بیشترین بازدید همزمان: 568
  • بازدید امروز: 3,144
  • شناسه IP شما : 3.134.118.95

آدرس تماس

  • اهواز- بلوار گلستان- سازمان آب و برق خوزستان
  • صندوق پستی: 137 - 61335
  • تلفن: 33150000 (061)
  • فکس دبیرخانه مرکزی: 33158006 (061)