طرح تکمیل کانال و ایستگاه پمپاژ شمال آبادان

محل اجرای طرح تکمیل کانال و ایستگاه پمپاژ شمال آبادان در استان خوزستان در غرب شهرستان شادگان قرار دارد. این طرح در حدود 33 کیلومتری شهر شادگان، حدود 8 کیلومتری جنوب شهر دارخوین و حدود 70 کیلومتری شهر اهواز مرکز استان خوزستان واقع می باشد. تالاب شادگان در انتهای حوزه آب ریز رودخانه جراحی قرار دارد و محلی برای تخلیه سیلاب این رودخانه به شمار می رود. سیلاب‌های رودخانه کوپال نیز به ناحیه شمالی تالاب شادگان تخلیه می‌شود. هم‌چنین در سال‌های قبل که میزان بارندگی نسبتا زیاد بود مقادیری از سیلاب رودخانه کارون از طریق نهر بحره و نهر سلیمانیه وارد تالاب شادگان می‌شود. اما با توجه به کاهش میزان بارندگی در عموم منطقه خوزستان که از اواسط دهه هفتاد آغاز شده و هم‌چنین احداث سازه های آبی مانند سدهای مخزنی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی در بالادست محل ورودی رودخانه جراحی به تالاب شادگان حجم آب ورودی به تالاب مذکور به‌شدت کاهش یافته است. علاوه بر این بخش قابل توجهی از آبهای شور جاری در زهکش نیشکر (واحدهای واقع در شرق رودخانه کارون) در تالاب شادگان تخلیه می‌شود که باعث افزایش میزان شوری آب‌های این تالاب، ایجاد تغییرات منفی در شرایط محیط زیستی، ایجاد شرایط بسیار نامناسب برای آبزیان و ایجاد تاثیرات منفی بر زندگی اهالی ساکن در جوار تالاب گردیده است.


  تاریخ شروع
چهارشنبه 6 دی 1396
  تاریخ پایان
یکشنبه 12 اسفند 1397
  اعتبار کل پروژه
30,839 میلیون ریال
  پیشرفت پروژه ( 100%)
 

موقعیت عمومی طرح در محدوده شهرستان شادگان و در حدود 7 کیلومتری جنوب غربی شهر دارخوین واقع می‌باشد. محل تأسیسات ایستگاه پمپاژ در جوار ساحل چپ رودخانه کارون قرار دارد. دسترسی به موقعیت طرح از طریق جاده اتوبان اهواز - آبادان امکان پذیر می‌باشد.

هدف طرح :

این طرح با هدف تکمیل پروژه احیاء تالاب شادگان و کاهش مشکلات زیست محیطی آن طراحی گردیده است.در سال‌های اخیر تالاب شادگان در اثر کمبود آب و خشکسالی های اخیر دچار مشکلات کم آبی و زیست محیطی شده است. در راستا و به منظور تأمین آب مورد نیاز تالاب مقرر گردید مقدار آبی با دبی 5 متر مکعب در ثانیه از رودخانه کارون تأمین و با احداث یک سیستم خط انتقال که شامل یک ایستگاه پمپاژ در کنار رودخانه کارون و کانالی به طول 5650 متر به تالاب شادگان تخلیه گردد.

مشحصات پروژه :

- احداث ایستگاه پمپاژ شامل تعداد 6 پمپ با دبی 1 متر مکعب در ثانیه که تعداد 4 پمپ در مدار جریان و 2 پمپ به عنوان رزرو

-کانال با پوشش بتنی بطول 5650 متر، عرض کف 5 متر و ارتفاع 1/5 و شیب 1/5

 

احداث ایستگاه پمپاژ شامل تعداد 6 پمپ با دبی 1 متر مکعب در ثانیه بوده که تعداد 4 پمپ در مدار جریان و دو پمپ به عنوان رزرو در نظر گرفته شده است. در کنار ایستگاه پمپاژ، ساختمان کنترل و تابلو برق قرار داشته که وظیفه تأمین برق مورد نیاز ایستگاه پمپاژ، ساختمان کنترل و تابلو برق قرار داشته که وظیفه تأمین برق مورد نیاز ایستگاه پمپاژ را به عهده دارد. پس از ایستگاه پمپاژ، کانال با پوشش بتنی بطول 5650 متر و با عرض کف 5 متر و ارتفاع 1/5 متر و شیب 1/5 : 1 طراحی گردیده که دبی 5 متر مکعب بر ثانیه را پس از انتقال و عبور از زیر جاده اهواز- آبادان به سمت تالاب شادگان هدایت نموده و در محل تقاطع با زهکش موجود شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نهایتأ به تالاب شادگان تخلیه می گردد.

061-33150000

آقای هادی اهوازیان

  • عملیات احداث ایستگاه پمپاژ

آقای هادی اهوازیان

  تاریخ ثبت : سه‌شنبه 25 مهر 1402
 نادیا فلاحی
 289

آمار سایت

  • کاربران آنلاین: 568
  • بیشترین بازدید همزمان: 568
  • بازدید امروز: 2,987
  • شناسه IP شما : 3.140.186.201

آدرس تماس

  • اهواز- بلوار گلستان- سازمان آب و برق خوزستان
  • صندوق پستی: 137 - 61335
  • تلفن: 33150000 (061)
  • فکس دبیرخانه مرکزی: 33158006 (061)