طرح ملی گسترش سواد آبی
داشتن آگاهی های درست قدم اول هر مسیری است ، سواد آبی در نظر دارد این دانش درست را به دانش آموزان و از طریق آنها به کل جامعه منتقل کند. ارزش آب نقطه تمرکز آموزش های آبی انتخاب شده است. آب برای گیاهان، جانواران و ما انسان ها، نقش کلیدی و حیاتی دارد. بخش اعظم بدن ما و اغلب جانداران را آب تشکیل داده و اساس تمدن و شهرهای ما بر آب بنا گذاشته شده است. دومین ارزش آب، ارزش فرهنگی این مایع حیات بخش است. در طول تاریخ، فرهنگ ایرانی و بعدتر فرهنگ اسلامی، برای آب ارزش و جایگاه ویژه ای قائل بوده و اسطورها، داستان ها و باورهایی را در مورد آب، شکل داده است. در زندگی روزانه ما ایرانیها شاید ارزش اقتصادی آب و بهایی که حاضریم براش بپردازیم، قیمت بالایی نداشته باشد اما در جهان امروز مقوله آب و ارزش اقتصادی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به شکلی که به اعتقاد کارشناسان، جنگ بعدی در جهان برسر آب خواهد بود.
طرح ملی نجات دانش آموزی آب: "داناب "
طرح ملی دانش آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد میشود؛ براساس ایدهای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرحهای فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استانهای کشور به اجرا درآمد.
این طرح با هدف افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه حفظ منابع آبی برنامه ریزی شده است تا مسائل و چالشهای اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام مند به این قشر آموزش داده شود.
این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استانهای کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استانها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.
حسب توافق و برنامه ریزیهای انجام شده در شورای سیاستگذاری طرحهای دانش آموزی آب و آبفا؛ دانش آموزان مقطع راهنمایی و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب و دانش آموزان مقطع دبستان و پیش دبستانی به عنوان قشر هدف در نظر گرفته شده برای حوزه آبفا تعیین شده است.
در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش آموزان مقطع راهنمایی میباشند که از یکسو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و انتزاعی حوزه آب ( از قبیل کاهش مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده اند.
ویژگیهای اصلی طرح:
راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استانها مبتنی برمطالعات علمی و تعریف اصولی است. ( پشتوانه 3 سال اجرای پایلوت و متکی بر مطالعات مشاور ملی)
تمرکز بر آموز ش های عمقی و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی
نظام مند بودن طرح
افق دراز مدت برای اجرای مستمر طرح همراه با اعمال اصطلاحات سالانه بر اساس بازخوردهای اجرا
سازمان آب و برق خوزستان بر اساس دستورالعمل های بالادست و در راستای اجرای طرح سواد آبی و داناب با هدف مدیریت مصرف آب و حفظ منابع آبی تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش استان دارد .
بخاطر داشته باشیم (هر دانش آموز یک پلیس و همیار آب است)