مهندسی ارزش یک تکنیک ساختیافته و خلاق برای تحلیل کارکردهای (اهداف) یک محصول، خدمت یا سیستم با هدف دستیابی به کارکردها و ارزشهای موردنظر(مانند کارآیی، دوام، قابلیت نگهداری و تعمیرات، زیبایی و ... ) باصرف کمترین منابع و کمترین هزینه دوره عمر بوسیله استفاده از آرا و ایدههای خلاق یک تیم متخصص و مجرب میباشد. مهندسی ارزش محدود به تولید یک طرح با قیمت کمتر نیست، بلکه جستجویی جهت دستیابی به محصولی فراتر با هزینه کمتر میباشد. این عمل مستلزم جریانی مثبت به سمت شناخت و حذف ناخواستهها و غیرضروریها است. از ابداع این روش در سال 1947 تاکنون، متدولوژی ارزش کاربرد وسیعی از محصولات صنعتی تا پروژههای عمرانی و حتی سیستمهای مدیریتی یافته است. متدولوژی ارزش اسامی دیگری همچون تحلیل ارزش، مهندسی ارزش و مدیریت ارزش دارد.
تعریف انجمن بین المللی مهندسی ارزش از مهندسی ارزش
The value methodology (VM), a systematic and structured approach, improves projects, products, and processes. VM is used to analyze manufacturing products and processes, design and construction projects, and business and administrative processes. VM helps achieve balance between required functions, performance, quality, safety, and scope with the cost and other resources necessary to accomplish those requirements. The proper balance results in the maximum value for the project
تفاوت مهندسی ارزش و روش های دیگر بهینه سازی
مهندسی ارزش | روش های معمول بهینه سازی |
کارکردگرا (کل نگر) | جزء نگر |
تمایل به استفاده حداکثر از خلاقیت دارد | تمایل به عادتهای موجود، آزمایش شده و مطمئن دارد |
ایدهپردازی همگرا - واگرا | ایدهپردازی همگرا (متمرکز)، حرکت مستقیم به سمت راه حل |
مشخصسازی هزینهها به صورت:
|
مشخصسازی هزینههای به صورت:
|
کار تیمی چند تخصصی | کار تک تخصصی |