تجربیات نشان میدهند که صرفهجوییهای 10 الی 30 درصد در هزینهها در فرآیند مهندسی ارزش قابل دسترس است. بازگشت سرمایه به ازای هر دلار سرمایهگذاری در راه پیادهسازی مهندسی ارزش در سازمان/شرکتهای مختلف تا سال 2004 به شرح زیر است:
ردیف | سازمان/شرکت | میزان بازگشت سرمایه به هزینه مطالعه ارزش |
---|---|---|
1 | اداره راه و ترابری ایالت واشینگتن | 147 |
2 | شرکت تویوتا | 22 |
3 | آژانس حفاظت محیط زیست | 34 |
4 | وزارت انرژی ایالت متحده | 100 |
5 | شهرداری نیویورک | 40 |
6 | اداره راه و ترابری ایالت ویرجینیا | 57 |
7 | وزارت دفاع ایالت متحده | 20 |
8 | شرکت مارتین ماریتا | 26 |
9 | مدارس ایالت واشینگتن | 30 |
وضعیت مهندسی ارزش در وزارتخانه دفاع امریکا که دارای پروژههای عمرانی و صنعتی میباشد به شرح زیر است:
مطالعات درون سازمان | مطالعات پیمانکار | ||
---|---|---|---|
صرفهجویی در هزینه (میلیون دلار) | 577 | تعداد پیشنهادات پذیرفته شده | 61 |
پرهیز از هزینه (میلیون دلار) | 513 | صرفهجویی خالص دولت (میلیون دلار) | 30 |
سرمایهگذاری دولتی (میلیون دلار) | 184 | صرفهجویی خالص پیمانکار (میلیون دلار) | 16 |
بازگشت سرمایه | 9.5 | بازگشت سرمایه | 3.8 |
نیروی انسانی | آموزش (نفر) | ||
تمام وقت(نفر سال) | 108 | اصول و کاربرد مهندسی ارزش | 125 |
باقی موارد(نفر سال) | 37 | دیدگاه قراردادی مهندسی ارزش | 83 |
جمع | 145 | دوره آشنایی (کمتر از 40 ساعت) | 793 |
سمینار مدیران (4-2 ساعته) | 277 |
امروزه این روش علاوه بر امریکا، در بهبود کارآیی و اثربخشی هزینه در بخشهای ساخت و ساز، صنعت و فرآیندهای مدیریتی کشورهای پیشرفته(چون ژاپن، انگلستان) و کشورهای در حال توسعه(چون هنگکنگ، عربستان، کره جنوبی) به صورت گستردهای استفاده میگردد.
تا سال 2004، آموزشهای مهندسی ارزش در ژاپن بیش از 1 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. در سال 1984 حدود 71 درصد از شرکت هایی که در توکیو, ناگویا و اُساکا وجود داشتند, مهندسی ارزش را مورد استفاده قرار دادند.
در میان شرکتهای ژاپنی, میتوان از شرکت جی وی سی نام برد که در اصلاح طرح دوربینهای مدل GX-59 مهندسی ارزش را بکار برد و مدل GZ-SE را ایجاد نمود که 68% کوچکتر و 54% سبکتر گردیدند. همچنین تعداد قطعات 31% و هزینه تولید 18% کاهش یافت. همچنین در این شرکت تمامی مهندسان در یک سمینار 4 ساعته و یک دوره 30 ساعته آموزش در زمینه اصول و مفاهیم مهندسی ارزش شرکت کردهاند. همچنین 500 نفر از آنان در کارگاههای 100 ساعته و 100 نفر از آنان در دورههای 30 ساعته خاص راهبری مطالعات شرکت نمودند.
ماتسیجی کانایا مدیر عامل شرکت ماتسوشیتا در سخنرانی خود بیان می کند: «در ادامه مباحث مهندسی صنایع و مدیریت کیفیت در سال 1961 مطالعهای در زمینه مهندسی ارزش انجام گرفت و در پی آن در سال 1971 این روش در سطح سازمان گسترش یافت و 41 نفر بصورت ثابت جهت انجام مطالعات در نظر گرفته شدند. در نتیجه این تصمیم و آموزش درون سازمانی باعث آشنایی 5.000 نفر با این متدولوژی گردید. دستاورد این روش برای ما حدود 27 میلیون دلار در سال 1979 بود.»
در دانشگاه مک گیل کانادا در طول 22 سال گذشته به برگزاری کارگاههای مهندسی ارزش با حضور نماینده صنعت, دانشجویان کارشناسی ارشد و اساتید اقدام نموده است. این مساله باعث احیای توان رقابتی این صنایع با صنایع ایالتهای مجاور و توسعه مهندسی ارزش در بخشهای غیر صنعتی و دولتی گردیده است. همچنین از سال 1990 با تصویب الزامات قانونی در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا، پروژههای عمرانی بالای 10 میلیون دلار
ملزم به انجام مطالعات مهندسی ارزش شدهاند. ایالت اونتاریو نیز الزاماتی را برای کاربرد تحلیل ارزش، مهندسی ارزش، برنامهریزی ارزش در نظر گرفته است.
شرکت ابزارسازی شنیانگ دومین سازنده ماشینآلات در چین, با یک برنامه منسجم و بکارگیری مهندسی ارزش و دیگر ابزارهای طراحی و توسعه محصول موفق شد 7 ماشین جدید که عنوان مبتکرانهترین ماشین آلات در سال 1998 را بخود اختصاص دادند, را طراحی و تولید نماید.
پیشینه مهندسی ارزش در عربستان سعودی به سال 1975 برمیگردد. در پی کاهش درآمدهای نفتی، توجه به این روش افزایش یافته و اولین سمینار آموزشی مهندسی ارزش در سال 1982 با هدف زمینهسازی برای بهکارگیری مهندسی ارزش در ابر پروژهها برگزار شد.همزمان با گسترش مهندسیارزش و توجه مراکز آموزشی این کشور، واحد درسی آموزش مهندسی ارزش از سال 1988 به عنوان بخشی از دوره کارشناسی ارشد مدیریت ساخت در دانشگاه شاه سعود (بزرگترین دانشگاه عربستان سعودی) قرار گرفت. برگزاری 137 سمینار و آموزش 2340 نفر تا سال 1998 و صرفهجویی میلیونها ریال سعودی از نتایج تلاشهای اعراب در این زمینه میباشد.
وزارت امور شهری و روستایی عربستان به عنوان دومین وزارتخانه بزرگ عربستان پس از وزارت دفاع و امور هوایی از سال 1995 مهندسی ارزش را به رسمیت شناخت و زمینهسازی جهت اجرایی شدن آن را آغاز نمود. از نتایج بهکارگیری مهندسی ارزش در این وزارتخانه، اجرای چند برنامه پیادهسازی مهندسی ارزش و صرفهجویی چند میلیون دلاری در این زمینه بوده است.