عوامل متعددی باعث میگردند ارزش در طرحها/محصولات/خدمات به مرور کاهش یابد. در نهایت این اثرات منفی موجب کاهش قدرت رقابت، کاهش کارآیی، کاهش کیفیت، افزایش هزینهها و به صورت خلاصه کاهش ارزش میگردد. از این موارد میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:
عوامل محیطی:
عواملی هستند که از محیطهای کاری، حرفهای و شرایط درونی سازمانها شکل گرفته و بر کارآیی و نتیجه فعالیتها و محصولات اثر میگذارد. میزان این اثر بسته به فرهنگ سازمانی، شخصیت حرفهای افراد و سیستمهای کاری سازمانها متفاوت است. مهمترین این عوامل به شرح زیر میباشد:
عوامل فرهنگی:
عواملی فراتر از محیطهای کاری هستند که بر کل اجتماع و به تبع آن بر جامعه مهندسی و مدیریتی سایه افکن است و از لایههای دورتر بر افراد و نتایج فعالیتها اثر میگذارد:
عوامل انسانی:
عوامل داخلی و شخصیتی افراد که مبتنی بر اثرپذیری درازمدت وی از اجتماع میباشد نیز بر فرآیندها، نتایج و همچنین بر سیستمهای کاری و فرهنگ سازمانی اثرگذار است. نتیجه این عوامل شخصیتی به صورتهای زیر بروز میکند:
با توجه به عوامل فوق و این واقعیت که در محیط انسانیتنها پدیده ثابت «تغییر»میباشد، نیاز است با تغییرات مکرر، سیستم را که تحت تاثیر عوامل ضعف ارزش قرار گرفته است، بهبود بخشید و ارزش محصولات محیطهای حرفهای را ارتقا بخشید.
تصورات درست و نادرست از مهندسی ارزش
آنچه مهندسی ارزش هست | آنچه مهندسی ارزش نیست |
یک روش رسمی جهت حذف هزینههای غیرضروری | فرآیند ارزانسازی یا تطبیق هزینه بودجه |
رویکرد تیمی چند رشتهای | جلسه مسالهیابی و نقد طرح مشاور |
برمبنای هزینه دوره عمر | ابزار کنترل کیفیت |
تکنیک مدیریتی پذیرفته شده و اثبات شده | الزام در تمام پروژهها و در تمام زمانها |
فرصتی برای به روزسازی و بهبود طرح | فرآیند بازنگری طرح |
------------- | ابزار اعمال تغییرات مورد نظر کارفرما |